Typische China-dingen - Reisverslag uit Peking, China van Lisa Henriquez - WaarBenJij.nu Typische China-dingen - Reisverslag uit Peking, China van Lisa Henriquez - WaarBenJij.nu

Typische China-dingen

Door: Lisa Henriquez

Blijf op de hoogte en volg Lisa

04 September 2014 | China, Peking

Nimenhao, (Haai allemaal)

Daar ben ik weer! We zitten nu al een week in Beijing en elke dag is nog steeds anders.
Zo zijn we afgelopen zondag naar de Silkmarket geweest. Hier moet je dus heel goed gaan onderhandelen om dingen te kopen. Helaas was ik hier niet zo goed in en kwam Fleur me halen. Ik dacht dat ik altijd zo stoer was, maar wauw wat zijn die mensen goed. Ze noemen je hun vriend en verlagen steeds de prijs. Het is eigenlijk ook gewoon een spelletje. Deze keer heb ik niks gekocht doordat er teveel spullen waren en we bijna alleen maar naar alle winkeltjes gekeken hebben. Volgende keer kom ik terug met mensen die wel goed kunnen onderhandelen zodat ze me kunnen helpen!

Natuurlijk zijn we nu ondertussen ook al veel met het openbaar vervoer gegaan. De bussen zijn hier echt prima te gebruiken. Wel is het wat ouderwets, want er is een vrouw in de bus die dan in het midden zit en volgens mij nog haltes of iets gaat omroepen. Het is alleen een beetje moeilijk om te weten wanneer welke bus komt, en waar welke bus heen gaat. Blijkbaar veranderen alle buslijnen per jaar, en ze hebben ook geen vast schema. Dus soms kan je 10 min wachten, soms zijn ze er binnen 1 minuut.

Verder zijn we ook voor het eerst met de metro geweest. Het was gelukkig niet zo druk (voor de Chinese standaard), dus we werden er nog niet ingepropt. Wel merk je dat het bijna niet voorkomt dat je een keer een rustige metro hebt. Ze zitten bijna altijd wel vol, dus je zit lekker opgepropt.

Maandag zijn we naar een leuk pretpark geweest. Happy Valley heet het, je kan het eigenlijk een beetje vergelijken met Walibi, maar dan nog groter. Ze hadden achtbanen, attracties die over de kop gaan etc. Het was een super leuk dagje, en we hebben gelijk weer twee nieuwe mensen ontmoet. Eentje wordt de kamergenoot van Julia (meisje uit Hongarije), ze zitten precies tegenover onze kamer. We waren wel echt kapot aangezien we ook niet meer wisten hoe we terug moesten komen, beetje dom dus. We hadden van te voren niks gecheckt, doordat we verwacht hadden dat er nog een bushalte zou zijn.
Uiteindelijk na nog 20 min lopen vonden we een taxi die ons wel wilde meenemen. Er zijn echt teveel taxi’s die discrimineren en dus alleen Chinezen meenemen. Al met al was het wel een gezellig middagje.

Toen we ’s avonds thuiskwamen en even met Julia stonden te praten liep ze haar kamer in en begon ze ineens te gillen. Ze had een kakkerlak in haar kamer en geloof mij, die dingen lopen echt snel. Natuurlijk begonnen we alle drie te gillen en probeerden we hem te vermoorden met een speciale spray die we hebben gekocht. Hij ging natuurlijk niet gelijk dood, maar uiteindelijk verloor hij het gevecht en was hij dood. Je snapt dat we opgelucht waren.

Ik deed mijn deur dicht en begon nog harder te gillen toen ik zag dat het zwarte vlekje ineens begon te bewegen en wij dus ook een kakkerlak hadden. Gillend ben ik op me bed gaan staan en heeft onze held Julia weer de spray gepakt en hem dood gemaakt. Ik ben nu echt getraumatiseerd en elke keer als ik de deur dichtdoe kijk ik nog even naar die plek of er niet weer één zit. Hij lag dood op de gang en onze vriendelijke buurjongens hebben hem opgeraapt en doorgespoeld. Ze deden de deur open, omdat ze ons zo hard hoorde gillen…

Verder proberen we een beetje onze draai hier te vinden door steeds meer spullen voor onze kamer te kopen, we willen het ons eigen plekje maken. Zo hebben we nu bijvoorbeeld een douchegordijn en willen we nog een leuk dekbedovertrek kopen.
We zijn nu wel echt een gezellige groep mensen met zijn allen, er zijn hier al ongeveer 25 Nederlanders en vaak zitten we dan met zijn allen buiten. Zo spelen we gezellig kaartspelletjes en ga je steeds met andere mensen om. Het is maar net wie er toevallig in de buurt is. Ook hebben we een paar internationale mensen ontmoet, maar die zitten ook iets meer bij elkaar als ze dezelfde taal spreken.

Het eten is hier echt beter dan ik had verwacht. Ik vind persoonlijk dat ik al echt goed met stokjes kan eten! Rijst eten gaat gewoon helemaal goed. Je moet me alleen niet vragen of ik bijv. een garnaal kan pellen met een stokje, dat gaat nog net iets te ver.
Helaas hebben we één avond iets verkeerds gegeten, dus voedselvergiftiging, en werd het een date met de wc. Maar gelukkig hebben we daar medicijnen voor. We zitten er ook al een week dus al met al valt het nog mee.

School begint pas aankomende dinsdag dus we hebben nog even de tijd om leuke dingen te doen hier.

Zàijiàn! (Doeii)
Xxxx Lisa

  • 04 September 2014 - 15:19

    Mama:

    Wat een leuk verhaal, ik zie het echt allemaal voor me.
    leuk ook dat jullie een grote groep hebben zo is er altijd wel iemand in voor wat leuks. Xxx

  • 04 September 2014 - 15:34

    Bekje:

    Wat een giller dit verhaal.leuk om te lezen hoe je het afgaat in china.leuk ook dat je steeds andere mensen ontmoet.hihi, dan moet je chinees praten om elkaar te begrijpen. Wie had dat verwacht :-D

  • 04 September 2014 - 15:51

    Nadine:

    He Lisa

    Jeetje zeg wat heb je al een hoop mee gemaakt zeg wou je nog veel plezier en gezelligheid wensen van mij ferry en de jongens vind het leuk om je verslagen te lezen succes nog de komende tijd Gr Nadine ferry Dylano en dustin

  • 04 September 2014 - 16:32

    Joyce:

    Hè Lisa,

    Wat is dat een leuke thuiskomst is dat toch elke keer echt een "giller" hihihi gelukkig heb je aardige jongens op de gang. Jullie hebben het lekker naar de zin daarzo fijn hoor nog ff relaxen en dan starten met school. Heel veel plezier weer. Dikke kus

  • 04 September 2014 - 19:58

    Francis :

    haha dat onderhandelen met de prijs doet me denken aan london!
    veel plezier lieve lisaaaaaa

  • 05 September 2014 - 11:43

    Naomi:

    haha zei toch dat je bang zou worden van kakkerlakken :p
    Gelukkig zijn daar jongens! (knap??)
    Super leuk dat je zo veel dingen doet daar en vooral dat je naar een pretpark ben geweest!
    Jammer dat die tjinese een beetje racistisch zijn..
    Heel veel plezier en bereid je je maar vast voor want school wat ook nog wat denk ik :P

    xxxxxxx Naomi

Tags: Happy Valley

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Ik ben altijd bezig met het plannen van een nieuwe reis. Voor mijn studie heb ik ook al 5 maanden in Beijing, China gestudeerd. Toen ben ik echt van de Aziatische cultuur gaan houden. Nu probeer ik zoveel mogelijk te reizen en ben ik net wezen backpacken in Thailand.

Actief sinds 09 Aug. 2014
Verslag gelezen: 1444
Totaal aantal bezoekers 17345

Voorgaande reizen:

04 Januari 2017 - 28 Januari 2017

Backpacken in Thailand

26 Augustus 2014 - 23 Januari 2015

Studeren in Beijing, een geheel nieuw avontuur

Landen bezocht: