First week of school - Reisverslag uit Peking, China van Lisa Henriquez - WaarBenJij.nu First week of school - Reisverslag uit Peking, China van Lisa Henriquez - WaarBenJij.nu

First week of school

Door: Lisa Henriquez

Blijf op de hoogte en volg Lisa

19 September 2014 | China, Peking

Haai lieve vrienden en familie,

Vanaf nu zal ik wat minder schrijven, omdat we de hele week school hebben. Maar ik zal jullie af en toe nog steeds op de hoogte houden als ik weer leuke nieuwe dingen meemaak.

Ik begin bij het begin. We hadden een paar problemen met onze klas. Zo kwamen we in de beginnersklas, terwijl we al 1 jaar Chinees hebben gevolgd. Het blijkt dat we tussen niveau 1 en 2 inzitten, en na het volgen van niveau 2 bleek dat we daar niet klaar voor waren.
Onze klas zou alleen maar leren om te spreken, terwijl wij (Fleur en ik) dat al kunnen en ons graag willen focussen op het schrijven van de karakters.

Gelukkig was onze Chinese studycoach heel aardig en flexibel. Zo zijn we nu geswitched naar een klas voor het leren schrijven. We hebben vandaag onze eerste les gehad, en aan het begin is het veel herhaling van de karakters, maar we hebben toch ook al nieuwe dingen geleerd. Je merkt dat het wel al in een snel tempo gaat, dus er zit in ieder geval uitdaging in voor ons. Wel is dit 2 uur meer Chinees dan wat de rest van onze groep uit Utrecht heeft, maar de motivatie is er al!

Verder hebben we nog business, dus het leren over de economie van China, maar ook een gedeelte geschiedenis. Dit is vaak wel interessant, omdat je ook verschillende meningen hoort van de docenten. Sommige zijn positief over China, andere juist heel erg negatief. De lessen zijn dus wel oké, het blijk dat we wel wat verslagen moeten maken.

Het is alleen een beetje raar doordat onze klas op de 5e verdieping zit en we alleen de trap kunnen nemen. Dat zal ik even uitleggen. Het blijkt dat in China pas vanaf 7 verdiepingen een lift verplicht is.
Zo zit onze kamer op de hoogste verdieping, namelijk de 4e, en dat moeten we ook elke dag lopen. Geloof mij dat je echt niet beneden wilt staan en dan beseft dat je iets op je kamer vergeten bent. Ik moet wel zeggen dat elke dag een soort work-out is. Dus ik beweeg wel genoeg!

Het lunchen is hier echt veel leuker dan verwacht. Je kan dit het beste met Beverwijk vergelijken. Je hebt daar een eethal waar je overal verschillend kan eten. In het midden heb je dan allerlei tafels staan. Dus je hebt genoeg keuze, maar kan toch gewoon met zijn allen eten.
Het is dus nu echt elke dag rijst. Wie had dat van mij verwacht?!
Je hebt ook vanaf half 12 tot half 2 een grote pauze, dus dat is wel erg fijn. Zo heb je genoeg tijd om een keuze te maken en lekker rustig te eten. (Voor de mensen die mij goed kennen, jullie weten hoe moeilijk ik een keuze kan maken)

Af en toe eten we wel een beetje westers, zo hebben we laatst pizza besteld. Ook zijn we naar San Li Tun geweest, daar heb ik lekker een broodje zalm met salade en friet gegeten. HEEERLIJK. Je merkt wel dat je daar echt veel meer voor betaald. Als je het vergelijkt met het lunchen op de campus, daar betaal je ongeveer 1 euro 20 voor. Voor het westerse eten betaal je eerder 8 tot 10 euro.
Je moet je beseffen dat we hier niet gaan koken, en elke dag buiten de deur eten. Er is wel een keuken, maar die deel je met veel mensen. Dus Chinees eten is dan het goedkoopste.

Verder zijn we bezig met het plannen van een trip naar Inner Mongolia. Dit is Mongolië, maar hoort dan nog bij China. Deze trip duurt in totaal 4 dagen, en we gaan daar met ongeveer 8 mensen heen.
Zo gaan we een tempel in de bergen bezoeken, paardrijden, op een kameel rijden in de woestijn, dus allerlei verschillende landschappen bezoeken.
Ik heb hier echt al heel veel zin in! Dit doen we dan in de 2e week van Oktober, omdat we hier dan vrij hebben. Het is een soort traditie om dan te reizen, en meestal gaan de Chinezen hun familie bezoeken.

Tja, de chinezen zijn nog steeds niet gewend aan ons. We worden natuurlijk nog steeds aangestaard. Elke keer als je denkt dat het minder wordt, zie je ineens weer iemand filmen of stiekem foto’s maken. Het is op school in ieder geval minder erg. Sommige Chinezen doen heel erg hun best, ze willen dan op de foto en vragen dat netjes. Daarna zeggen ze op hun beste Engels: “You are beautiful”. Dat is dan wel weer schattig, en ze geven je dan hun beste glimlach.

Nou nu ga ik lekker genieten van mijn weekend! Ik zit hier alweer 3 weken en 2 dagen. De tijd gaat al best wel snel! I’ll be back with more stories!

Xxx Lísha (mijn Chinese naam, li betekent in ieder geval mooi)

  • 19 September 2014 - 14:40

    Mama:

    Hoi vrouw,,

    Volgens papa ga je gewoon naar mongolië !!!!
    Ik ben wel blij dat je met een groep gaat.
    Wordt het door school geregeld?
    Fijn dat je toch wat extra chinees kan leren en dat je een uitdaging hebt.
    Top vrouw je gaat inderdaad al weer richting 1 maand!!!
    xxx mama

  • 19 September 2014 - 16:30

    Bekje:

    Hoi lief,
    Wat beleef je gave avonturen. Mongolië, hoe stoer ik dat? Ja,ja heel stoer.
    'K kan niet wachten op je volgende verslag. Ik geef je heul veul van mij, roontje en amber xxx

  • 19 September 2014 - 17:41

    Mary-Ann:

    Ik vind het heel erg spannend om naar je verhalen te lezen! Sycces e groeten van Aruba
    Mary-Ann

  • 30 September 2014 - 18:28

    Joks:

    Hoi Lisa,
    Wat goed dat jullie een tussenvorm hebben gevonden voor de lessen Chinees.
    Ik ben jaloers. Ik wil ook naar Mongolie.
    Het lijkt me een schitterende reis, echt fantastisch!!!
    Sorry voor het late reageren, maar we hebben de laatste dagen intern verhuisd.
    De piano staat op een heel andere plek en dat had veel gevolgen voor de boeken.
    Kortom, veel werk, maar we zijn nu allebei tevreden.
    Veranderingen geven toch ook altijd energie.
    Lief, veel lieve groetjes ook van mijn Beer, zoen Joks xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Ik ben altijd bezig met het plannen van een nieuwe reis. Voor mijn studie heb ik ook al 5 maanden in Beijing, China gestudeerd. Toen ben ik echt van de Aziatische cultuur gaan houden. Nu probeer ik zoveel mogelijk te reizen en ben ik net wezen backpacken in Thailand.

Actief sinds 09 Aug. 2014
Verslag gelezen: 411
Totaal aantal bezoekers 17329

Voorgaande reizen:

04 Januari 2017 - 28 Januari 2017

Backpacken in Thailand

26 Augustus 2014 - 23 Januari 2015

Studeren in Beijing, een geheel nieuw avontuur

Landen bezocht: