Koh Chang & Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lisa Henriquez - WaarBenJij.nu Koh Chang & Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lisa Henriquez - WaarBenJij.nu

Koh Chang & Bangkok

Door: Lisa Henriquez

Blijf op de hoogte en volg Lisa

08 Februari 2017 | Thailand, Bangkok

Dag 12, Pattaya & Koh Chang:
We hadden een binnenlandse vlucht via Air Asia geboekt en vlogen van Chiang Mai naar Pattaya. Van Pattaya wilden we of eerst naar Koh Samet en dan naar Koh Chang gaan of gelijk naar Koh Chang gaan. Dit waren namelijk de eilanden die niet waren overstroomd door de hevige regenval en storm in het Zuidwesten van Thailand.
De vlucht was prima en ging ook snel. We gingen toen maar eens opzoek naar ene mini-van of iets anders dat ons kon vervoeren. Nathasja sprak drie Franse meisjes aan die ook naar Koh Chang wilden gaan. Nathasja en de leider van het Franse groepje gingen even prijzen vergelijken en een goede deal maken. Die chick was echt hilarisch. Ze was gedeeltelijk Afrikaans, had een mega bos krullen en deinsde nergens voor terug. Ze was echt een koningin in het onderhandelen en zorgde voor een goede deal. We hadden een mini-van met airco en WiFi! Met zijn vijven gingen we naar Koh Chang, we moesten ook een stukje met de boot en kwamen toen eindelijk op het eiland aan. Toen scheidden onze wegen zich.
Nathas en ik gingen richting Lonely Beach, want we hoorden dat het backpackersgedeelte was en je daar cheap kon eten en slapen + het zat dichtbij een mooi strand.
We gingen met een shared taxi naar onze bestemming en moesten toen nog opzoek gaan naar een slaapplek. Wat bleek, alles zat al vol! Iedereen is nu naar dit eiland gegaan omdat hier het weer wel goed is.
Uiteindelijk na bijna een uur zoeken en weer helemaal doorweekt te zijn konden we toch een bungalow boeken bij Banana Guesthouse. Die kerel pakte een liniaal, zette een streep en drie kruisjes. Zo, we hadden nu voor drie nachten geboekt. Onze bungalow zat tegenover een bar, maar we dachten dat zien we later wel. We sliepen hier voor 400 bath en hadden een tweepersoonsbed, ventilator, maar wel eigen badkamer.
Nou eerst douchen, of toch niet. De douche deed het niet! Na een halfuurtje hadden we gelukkig wel water en konden we gaan eten. Toevallig werden er flyers uitgedeeld voor Himmelbar. En dit was nou uitgerekend de bar tegenover onze nieuwe slaapplek. Met de flyer kon je dan een gratis drankje of bucket halen van 22:00 tot 22:30. Euh free drinks, do we need to say more? We gingen eens een kijkje nemen en het was echt een chille plek! Je had twee verhogingen rechts en links waar dan kleine tafeltjes op stonden omringd door kussentjes. Je moest je schoenen uitdoen en zat dan dus op een kussentje. Er was één zo’n grappige kerel die daar werkte. Hij had een palmboom op zijn hoofd, die geblondeerd was en de onderste helft van zijn haar was zwart, hij had zijn haar opgestoken met twee stokken. Een best brede kerel die echt zooooo langzaam liep en best een norse blik had. Het was gewoon een aparte verschijning.
Wij dachten eerst dat de muziek wel meeviel. Maar toen ging het geluid nog even iets harder en wisten we: dit worden slapeloze nachten. We hadden onze free drink, gingen nog even mensen kijken, hebben een vuurshow gezien, en daarna slapen. Als je in onze kamer stond leek het net alsof je in de bar was. Uiteindelijk van alle vermoeidheid konden we toch slapen…

Dag 13 & 14, Koh Chang:
Vandaag lekker ontbeten en toen was het op naar het strand! Het was 32 graden een beetje bewolkt (maar uiteindelijk alsnog zo warm) en hebben heerlijk gerelaxed en een beetje bijgekleurd. We zagen ook nog aapjes! Ze gingen de prullenbak plunderen en waren opzoek naar eten. Eind van de middag gingen we naar “huis” douchen (hij deed het in één keer), wat eten en naar de Himmelbar. We hadden weer flyers gescoord voor free drinks en hadden ook weer onze spelletjes mee. We dronken lekker een cocktail en keken ook weer naar de vuurshow. Toen zagen we een meisje alleen zitten. We hadden beetje medelijden met haar en besloten haar aan onze tafel uit te nodigen. Ik liep erheen en zei: Hee you wanna join is? Ik besef nu dat dit een beetje creepy klonk, maar ze zei: yeah sure. Ze heette Cynthia, was midden 20, kwam uit Italië, maar woont in voor haar studie in Oostenrijk en liep nu een paar maanden stage in Mongolië. Het klikte eigenlijk gelijk!
De volgende dag gingen we ook samen naar het strand, speelden we Uno en gingen we ook samen iets eten. We aten iets bij Stonefree, een klein familierestaurant waar alles dus van hout was (gokken dat het daarom Stonefree heet). De vader was de chef, de moeder deed de drankjes en cocktails, en de jongen gaf je de menukaart met een schrijfblokje en pen. Je moest je eigen gerechten opschrijven! Hij kwam die dan daarna ophalen waarbij de ouders aan het werk werden gezet. Een apart systeem, maar het werkte wel! Het eten was echt lekker en we besloten er vaker terug te komen.
Daarna wat drinken bij een andere bar die aan het strand zat en waar we ook een gratis drankje kregen. Nathasja voelde ineens iets over haar voet, bleek het een kakkerlak te zijn! Nou de bar viel al tegen, maar met die kakkerlak was het echt tijd om te gaan. We gingen terug naar het vertrouwde Himmel waar we nog op tijd waren voor ons andere gratis drankje, score!

Dag 15, Koh Chang en vier eilanden:
We gingen met zijn drieën een snorkeltour doen. Bij deze tour kwamen we langs vier eilanden waarbij je bij elke eiland kon snorkelen er zat ook een lunch bij in.
Wij hadden drie mooie plekken weten te bemachtigen vooraan de boot, volop in de zon. Toen kwamen we aan bij het eerste eiland. Je kon vanaf de zijkant van de boot springen, en Nathasja sprong er gelijk in! Ik dacht dat doe ik ook wel even, maar het was toch wel hoog. Uiteindelijk gingen Cynthia en ik hand in hand springen haha.
Het snorkelen was zo leuk! Het water was mooi helder en je zag echt prachtige vissen. Er was ook een soort papegaaivis met allerlei kleuren. Toen gingen we naar het tweede eiland, wat iets meer bij de rotsen lag, maar ook wel een mooi eiland was. Ik was al terug op de boot, toen Nathasja ineens half hinkelend aan kwam lopen; ze was van het trappetje gevallen toen ze de boot wilde opklimmen. Ik dacht ik haal wel even snel ijs. Die Thaise mensen snapten er geen bal van en uiteindelijk na wat discussiëren kreeg ik twee grote ijsblokken in mijn handen geduwd. Ik snel naar Nathasja en ik wikkelde het in mijn handdoek. Toen ging ze even koelen en werd de zwelling gelukkig minder. Het was wel echt een mega plek! Op haar andere been zag je ook nog de afdruk van het trappetje.
Het volgende eiland sloeg ze over, maar het vierde eiland was wel echt een plaatje! Cynthia en ik gingen via de glijbaan in het water! Ja, ze hadden een glijbaan aan de zijkant van de boot, echt vet. Kort daarna kwam Nathas erbij en namen we voor de laatste keer een kijkje in de onderwaterwereld.

We kregen nog extra eten, namelijk twee spiezen met kip, iets groens en ananas. Ik dacht dat het groene zo’n groente hier was. Bleek het groene peper te zijn. Ik, die niet tegen pittig eten kan, heb gewoon een stuk groene peper vol met zaadjes gegeten. Ik dacht echt even dat moest overgeven. Ik voelde me zo slecht, begon helemaal te zweten, misselijk alles. Mijn arme maag kon het niet aan. Uiteindelijk kreeg ik Nathas haar ananas, kwam er nog watermeloen en nog ananas en voelde ik me na 10 minuten weer beter worden. NOOIT MEER

Na de tour gingen we allemaal douchen en weer bij Stonefree eten. Daarna naar Himmel en weer een (gratis) drankje doen. Cynthia en ik haalden de drankjes en Nathasja bewaakte onze plek.
Ik stond vooraan en Cynthia achter mij, ik draaide me om en zie haar ineens met twee jongens praten. Ik bestel onze drankjes etc., ik draai me weer om, zegt ze: ja deze jongens komen uit Zweden en vroegen of ze bij ons mochten zitten, ik zei dat het goed was. Ik zo: noooo. Het waren dus blijkbaar drie jongens die er echt als typische backpackers uitzagen. Uiteindelijk zat elk van ons met een jongen en raakten we in gesprek. Was uiteindelijk wel gezellig totdat die kerel met wie ik zat te praten een paar keer dezelfde vraag stelde. Zijn ogen zagen er ook niet goed uit en ik was er wel klaar mee. Nathasja en Cynthia gelukkig ook so we called it a night.

Dag 16, Koh Chang:
Dit was onze laatste dag met Cynthia . We zouden met zijn allen naar het strand en uiteten gaan, maar uiteindelijk had ze een leuke guy ontmoet met wie ze het goed kon vinden. Wij gunden het haar en zouden nog later samen wat gaan drinken. Helaas hadden we geen WiFi en konden we haar niet goed bereiken. Toevallig liepen Nathas en ik even naar onze kamer en liep zij toen net langs Himmel, we hadden elkaar gevonden! Toen moesten we afscheid nemen en zei ze dat ze ons de hele avond had lopen zoeken. Ze had gewoon tranen in haar ogen, echt schattig. Hebben het ook echt wel gezellig gehad!
Nathas en in gingen nog naar Himmel en dat was onze fout. We keken eerst even naar de vuurshow en zaten weer heel relaxed op die kussentjes met onze hoofd tegen de reling aan. Links van ons op straat was de show bezig.

Ineens gaat er iets mis, die kerel zijn vuurbal glipt uit zijn handen en komt echt net onder ons terecht! Ons haar hing over de reling en was bijna geraakt. Je snapt dat we geschrokken waren en iets gingen verplaatsen.
Daarna hebben we toch nog kunnen relaxen en drankjes en dansjes gedaan.

Dag 17, Koh Chang:
Vandaag weer ontbeten bij Café Del Sunshine voor 240 bath. We nemen eigenlijk altijd twee geroosterde broodjes met twee eieren, stukjes bacon en een fruit shake (vaak watermeloen). Toen eindelijk van kamer geswitched! We slapen nu in Janina’s Resort, hebben weer een tweepersoonsbed, eigen badkamer, een tv en dit keer airco. We zitten nu een stukje verder van de bar af en wat meer tussen de bomen. Daarna weer naar het strand geweest en een relaxed dagje gehad.

Dag 18, Koh Chang:
We gingen weer naar het strand maar wilden dit keer in de schaduw liggen. Dus we gingen tegenover de prullenbak onder de bomen liggen. Er kwamen ineens zoveel apen op die prullenbak af!

We waren een beetje omsingeld. Allemaal toeristen filmpjes en foto’s maken, maar we vonden ze iets te dichtbij. We dachten dat ze weg waren en Nathasja wilde iets te eten uit haar tas pakken, maar één grote aap stond ineens bij ons op de handdoek. Nathas raakte in paniek, pakte haar tas en ging er gelijk vandoor. Ik bleef nog even staan maar toen werd hij echt agressief. Hij haalde uit naar mij en kraste me bij mijn heup (bloedde een beetje), en liet daarna zijn tanden zien vo van: ik ben klaar voor de strijd. Nou toen was ik ook snel weg.
We wilden daarna onze spullen pakken en bleek dat Nathasja haar telefoon weg was! We denken dus dat die aap dacht dat het eten was en hem heeft meegenomen, of het was één van de toeristen…
Dus naast dat we mijn pinpas deelden, een bed (soms ook mijn kleding, make-up en luchtje), deelden we nu ook mijn mobiel.

Dag 19, Koh Chang:
Nathasja was nog een beetje van slag en had slecht geslapen. We gingen toch naar het strand maar ze bleef een beetje onrustig. Uiteindelijk is ze eerder naar huis gegaan en ben ik nog even in mijn eentje gebleven. Ik was nog in gesprek gekomen met een Italiaanse man van 73, hij heet Victorio maar ik mocht hem Vic noemen. Hij had zijn vrouw in Italië achtergelaten en was met een paar vrienden aan het reizen. Echt een grappige kerel was het.
Nou uiteindelijk ben ik ook naar huis gegaan, hebben we even Westers gegeten en zijn we vroeg gaan slapen (geen Himmel).

Dag 20, Koh Chang:
Heerlijk uitgeslapen, of tenminste, ik had heerlijk geslapen en nam blijkbaar het hele bed in beslag… Gingen iets later naar het strand en kijken of er nog iets te doen was in de omgeving, elke dag naar het strand gaan werd toch een beetje saai. Uiteindelijk een tripje geboekt voor morgen.
Nathas was op het strand nog in gesprek gekomen met een Griekse man, en ik lag heerlijk te chillen. Daarna weer wat gegeten, wezen poolen bij de Himmel, spelletje gedaan en cocktail gedronken. Volgende dag weer vroeg op…

Dag 21, Koh Chang:
We werden om 08:00 opgehaald in de shared taxi en er kwam uiteindelijk nog één ouder stel uit Denemarken bij. We hadden er allemaal zin, want we zouden langs iets van negen mooie plekken op het eiland komen.
De tour loop een beetje anders… Ten eerste deed die taxichauffeur zijn eigen volgorde waardoor we geen idee hadden waar we heengingen. Ten tweede, als we dan ergens waren dan stopte hij en dan zei hij soms niks. Zo hadden we nog steeds geen idee! Zijn Engels was echt heel slecht en hij was echt letterlijk alleen taxichauffeur. Hij reed ook als een gek alsof we haast hadden, terwijl de tour eigenlijk tot 16:30 zou duren en we met weinig mensen waren en ook niet lang bleven staan.
Uiteindelijk ging we al om half 11 lunchen, nou we hadden nog niet zo’n zin in rijst. Vervolgens ligt die kerel gewoon te pitten in de zon. En dat moet ons nog veilig naar huis brengen… Hij had trouwens een groen matje en liep mega breed terwijl hij echt niet groot was.
Nadat die kerel weer als een gek zat te rijden, mensen zat in te halen voor haarspeldbochten etc., kon die Deense vrouw het niet meer aan en ging ze uit de taxi overgeven! We konden alleen nergens stoppen, want we gingen net een berg op en voor ons en achter ons reden allemaal auto’s. Ze is toen ook bij haar hotel uitgestapt en wilde niet meer verder…
Wat we denken gezien te hebben: een vissersdorpje, een grote brug, twee uitkijkpunten, een waterval, een tempel, een pier en een haven. Die brug was vet, want die was oneindig lang en je liep een beetje door de jungle. Verder waren die uitkijkpunten echt mooi en was de route naar die waterval ook heel leuk. De waterval op zich was ook mooi, maar het was daar heel vol met toeristen die daar gingen zwemmen.

Al met al een aparte dag, maar wel even ertussenuit geweest. Daarna wezen chillen, eten, naar Himmel en spullen inpakken.

Dag 22, Bangkok:
Vandaag gingen we terugreizen naar Bangkok. We namen een taxi en waren op tijd om onze boot te halen. Toen met de bus en die reis zou zeker 5.5 duren (Thaise tijd zeker 7 uur). Toen we onze spullen in de bus wilde leggen, spotte Nathasja ineens twee hele chille zitplekken. We gingen ons weer verdelen; zij zou de spullen in de bus leggen en ik zou strijden voor die twee plekken.
Het was gelukt! We zaten beneden waar je twee keer een vierzits had en daarachter twee keer tweezits. Wij zaten op een tweezits, waar niks achter zat. Onze stoelen konden helemaal nar achteren waardoor we als enige in die hele bus konden liggen! We hebben zoveel hatelijke blikken gehad, maarja haters gonna hate.
Tussendoor gingen we nog lunchen en verder probeerden we een beetje slapen. Uiteraard kwamen we later aan dan we dachten, maar hadden al hostel geboekt en die was niet ver lopen.
Hadden een prima kamer, eindelijk weer mijn eigen bed! Hadden airco en een goede douche en wc. Zaten middenin de stad en dichtbij Khao San Road dus dat was ook fijn.
Na het opfrissen en alles gingen we wat eten en een cocktail drinken. We besloten helemaal door te lopen naar achteren waar het veel minder druk was. Ineens waren we bij een pop-up bar en die zag er toch leip uit! Twee Thaise mannen runden het en zaten helemaal onder de tattoos. De bar heette iets van: Addy Thug Life Bar. Overal hingen posters van hip-hop legendes en je hoorde muziek van onder andere Snoop Dogg, Tupac en Dr. Dre. Chille plek en chille sfeer.
Daarna gingen we naar huis en slapen.

Dag 23 & 24, Bangkok & Nederland:
Het was onze laatste dag in Thailand! We gingen vandaag nog wat souvenirtjes scoren. We liepen op een gegeven moment op onbekend terrein en zagen ineens staan: short cut to Khao San Road. Wij: ooh dat is handig.
We kwamen eerst door een raar steegje, toen stond er ineens een blauwe trap. Er hing weer een briefje met: Up to the stairs and go down again. Bovenaan die trap was een deur, dus wij naar binnen gaan. Kwamen we in een grote ruimte waar je naar beneden kon kijken. We vonden de trap naar beneden en kwamen langs een soort keuken, stonden we ineens in een restaurant! We liepen door het restaurant en stonden toen ineens buiten. Echt één van de raarste short-cuts ever.

Na al dat harde werk was het tijd om te relaxen. Ik besloot een hoofd, nek, schouders en rug massage te nemen, en Nathasja ging voor een pedicure. Het was heel fijn om even nergens aan te denken. Alleen op een gegeven moment moest ik zitten en ging ze een beetje mijn rug kraken, ik schrok wel even! Maar ze had wel echt mijn rug losgemaakt.
Toen eten, cocktails drinken, spullen pakken en op naar het vliegveld. We hadden cheap-ass een mini-van geboekt en werden iets te laat opgehaald. Of nouja, er kwam een kerel op een scooter die we moesten volgen. Toen moesten we ergens midden op de straat wachten, en na 15 minuten kwam die mini-van. Er zat al een meisje in die helemaal aan het stressen was. Ze had haast en haar vlucht vertrok over een uur. Nou we snapten niet waarom ze dan niet eerder was vertrokken. En die Thaise mensen kennen geen haast en doen alles lekker op hun gemakje. Ze kreeg nog half ruzie met de chauffeur en hield zich toen eindelijk op de achtergrond.
We dumpten onze bagage (ik had maar 9,8 kilo!) en gingen opzoek naar eten. We vonden gewoon een Burger King en waren echt dolgelukkig om eindelijk eens een fatsoenlijke burger te eten. Toen het vliegtuig in en proberen te slapen. We hadden allebei een beetje geslapen, want er was ook weer turbulentie… We kregen onze vertrouwde Seafoodmeal en de vlucht ging op zich nog snel. Midden in de nacht kwamen we aan op Abu Dhabi waar we tussenstop hadden. Daar even chillen en toen de laatste vlucht. Ik heb uiteindelijk twee films gekeken en een serie, want ik kon echt niet slapen. Helaas ook weer een beetje turbulentie. Al met al wel echt heel fijn gevlogen met Ethihad Airways! Kregen een ook slaappakketje waar dan een slaapmasker in zat, oordopjes, een tandenborstel en tandpasta en twee grote lange sokken.

EINDELIJK waren we in Nederland. Er was een heel welkomstcomité en we waren blij dat we de vlucht en alles overleefd hadden. We hebben echt een onvergetelijke reis gehad en zijn zo blij dat we die gemaakt hebben. Hopelijk komen we nog een keer terug naar Thailand!

En bedankt dat je gewoon mijn beide blogs hebt gelezen! Ik ben ondertussen al aan het denken over een volgende reis. Dus dan horen jullie weer wat van me.

Dikke kus,
Lisa

• 08 Februari 2017 - 13:35

Joyce:

Superleul om weer te lezen. Weer een geweldige trip

• 09 Februari 2017 - 09:50

Mama :

Super gaaf, leuk om te lezen en top dat het voor herhaling vatbaar is

• 09 Februari 2017 - 22:48

Mario:

En weer een prachtig en uitgebreid verhaal van jullie avonturen!
    Misschien moet je daar een beroep van maken net zoals Floortje Dessing.