Bangkok & Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Lisa Henriquez - WaarBenJij.nu Bangkok & Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Lisa Henriquez - WaarBenJij.nu

Bangkok & Chiang Mai

Door: Lisa Henriquez

Blijf op de hoogte en volg Lisa

30 Januari 2017 | Thailand, Chiang Mai

Samen met mijn zus Nathasja gingen wij drie weken backpacken in Thailand. Aangezien wij zoveel hebben meegemaakt heb ik weer besloten een blogje te schrijven. Bijna precies twee jaar na mijn vorige avonturen in China en Thailand. Het was dan ook weer de hoogste tijd om een mooie reis te maken . Veel plezier met lezen!

Dag 1 & 2, Nederland & Bangkok:
Super lief dat iedereen ons had uitgezwaaid (Wendy, Maria, Mama, Papa, Naomi, Alexis (vriendje Nathasja) en Youri, maar toen begon het avontuur. Ohja, Nathasja was haar pinpas kwijt en we zouden dus alles met mijn pinpas moeten doen…. Haar pinpas was uit haar tas gevallen en lag dus gewoon in de auto. Maar daar hadden wij niks aan toen we gingen boarden.

Wij hadden blijkbaar een speciale maaltijd besteld (dachten dat je van tevoren je voorkeur moest doorgeven), maar dat hoefde helemaal niet. Nou wij hadden Seafoodmeal ingevuld en kregen dus bij het ontbijt, de lunch en het avondeten seafood. Het voordeel was dat we dan wel als eerste te eten kregen haha.

Vlucht was verder prima op wat turbulentie na. Toen opzoek naar een lift vanaf het vliegveld naar Bangkok. Uiteindelijk konden we voor 100 bath p.p. (1 euro is ongeveer 35 bath) naar Bangkok met een mini-van.
Eenmaal in Bangkok hebben wij ruim een uur gezocht naar ons hostel. Dus helemaal bezweet en vies kwamen we in ons hostel aan. Voor ons hostel (Baan Nampetch Hostel) is één woord te gebruiken: basic. We moesten onze schoenen uitdoen voordat we naar boven gingen (je snapt dat we hier even aan moesten wennen), en kwamen toen onze kamer binnen. Die bestond uit twee matrassen die op de grond lagen, een raam, airco, een wasrekje en wasmand. We sliepen naast de douches en wc’s en helaas was dit echt gehorig.
Toen was het eerst douchen en op naar Khao San Road (de drukste en bekendste straat in Bangkok). Ik had het typische straatvoedselgerecht gegeten: Padd Thai, Patt Thai (de Thaise mensen hebben overal meerdere soorten spelling voor). Dit hield in fried noodles, met allerlei soorten groentes en ik had dan gekozen voor garnalen. Een megagroot bord waar ik maar een paar euro voor kwijt was.

Dag 3, Bangkok:
Na een onrustige nacht even ontbeten bij ons hostel. We zaten op twee kussentjes en hadden uitzicht op de rivier. Toen de Tuk Tuk gepakt, het meest gebruikte vervoersmiddel in Bangkok (zie foto’s), en twee tempels bezocht. Daarna veeeels te pittig gegeten (dachten dat we doodgingen) dus in het vervolg zeggen we er maar bij: not spicy of Mai Pet. Toen weer even chillen en douchen etc, daarna weer wat gegeten, terrasje gepakt en een cocktail gedronken. De volgende dag moesten we vroeg op…

Dag 4, Bangkok:
We gingen de Co van Kessel fietstocht van 07:00 tot 12:00 doen! Co van Kessel was een Nederlander en toen met het idee gekomen om het Nederlandse fietsen in Bangkok te introduceren. We zaten met een leuk Nederlandste stel uit Rotterdam, nog een ander NL stel en paar Japanners die je niet hoorde en een saai Frans stel. Pam, een leuk jong Thais meisje was onze gids die voorop fietste. Tom sloot de rij en zorgde dat er niemand achterop raakte. We fietsen dus in een lange rij van 12 personen (wel aan de linkerkant van de weg!).

We begonnen met fietsen in Chinatown en gingen door de smalste steegjes en toen ineens ging Pam de markt op en stapte van haar fiets af! Ik dacht die is helemaal gek geworden. We gingen dus met onze fiets aan de hand over de markt, waar al amper ruimte is om je eentje te lopen, laat staan met fiets! En toen moesten er af en toe ook nog mensen langs. Ik had verwacht dit wordt chaotisch, maar het gingen eigenlijk goed. We gingen langs de groentemarkt, roken de vreemdste geuren, gingen ook langs de bloemenmarkt en daarna weer fietsen.
Toen nog een stukje langs de waterkant fietsen. Mijn trouwe volgers weten dat ik 2 jaar terug dus in het water ben gevallen met fiets en mobiel. Dus mijn hart zat wel even in mijn keel. Maar uiteindelijk ben ik niet gevallen en zijn we echt langs mooie plekken gekomen en ook een stukje in de jungle.

Daarna gingen we varen met de longtailboat. OMG, we hebben gewoon krokodillen gezien! Verder was het echt even lekker varen en zag je goed te contrasten tussen de oude huisjes op het water en de rijke wijk in Bangkok. Hierna stond er een megalunch klaar en gingen we terug naar het beginpunt fietsen. Echt een hele leuke tocht was het en zeker aan te raden.

Daarna nog met de lokale boot teruggegaan naar Bangkok. Echt een megaboot die helemaal volgepropt was met Thaise mensen en een paar toeristen. Dit deed met echt denken aan de overvolle metro’s in China. Toen douchen, eten en naar bed.

Dag 5, Kanchanaburi:
Weer vroeg op want deze dag gingen we naar Kanchanaburi. We werden veels te laat opgehaald (welcome to Thailand) en waren ook te laat voor de tour. Zelfs al reed onze taxichauffeur echt als een maniak (hij zat ook keihard mee te zingen met Linkin Park). We begonnen bij de River Kwai brug en de Death Railway. De burg en het spoor waren tijdens de Tweede Wereldoorlog door honderduizenden krijsgevangen gemaakt. Vele van hen hebben het niet overleefd en liggen begraven op de Kanchanaburi Allied War en de Chung Kai begraafplaats. Helaas konden wij die plekken niet bezoeken omdat onze chauffeur te laat was…
We gingen met de oorspronkelijke trein over het spoor en hadden toen ook een meisje ontmoet.

Ze is gedeelte Indiaas, is 27 en komt uit Londen, ze heeft een hele moeilijke naam: Sutveer. Na de trein gingen we lunchen en naar de Erawan Waterval. Echt een mooie waterval! Uiteindelijk daarna ook nog iets met Sutveer gegeten in Bangkok en uiteindelijk zijn Nathas en ik uitgenodigd om een keer naar Londen te komen en zeiden wij dat ze altijd welkom is in Amersfoort. Het was weer een geslaagd dagje!

Dag 6 & 7, Bangkok & Chiang Mai:
Deze dag hadden wij allebei even uitgeslapen. Daarna gingen we lunchen, dingen uitzoeken voor Chiang Mai (stad in het Noorden van Thailand) en gewoon even chillen en spelletjes doen (Uno en Dobble). We hadden kaartjes voor de nachttrein gescoord en gingen die avond om 19:35. Toevallig was een oude collega van de Humphreys ook in Bangkok! We gingen samen met de nachttrein naar Chiang Mai.
In de nachtrein had je één bed boven en eentje beneden. We hadden 3 kaartjes en zaten toevallig bij een andere Nederlander. Zijn naam is Wilfred maar we noemen hem Willie. Willie is echt een relaxte gozer en het maakte hem allemaal niet zo uit.
Er kwam een kerel die onze bedden ging opmaken, echt een grappige Thaise kerel.
Daarna was het nog even praten en slapen. Nathasja en ik hadden de bedden beneden gescoord (wij hadden de meeste ruimte) en hebben echt goed geslapen! Deze bedden lagen zacht en het was ook echt rustig in de trein. Uiteindelijk 15 uur in de trein gezeten (in plaats van 13 uur) en kwamen toen aan in Chiang Mai.

We pakten een shared taxi naar ons hostel. Dit is de meest gebruikte taxi in Chiang Mai. Het is een auto waarbij de achterkant open is en hier ongeveer 10 mensen kunnen zitten. Als jij en de taxichauffeur ongeveer dezelfde kant op moeten dan neemt hij je mee.

Kwamen bij Veerachai Court Hostel aan. Onze kamer was echt een upgrade! We hadden twee normale bedden, een koelkast, tv, airco en een eigen badkamer. Ook kregen we dagelijks wc-papier, flesjes water, schone handdoeken en werd onze kamer schoongemaakt! We betaalden 600 bath per nacht (ongeveer 17 euro per nacht) en zaten ook nog eens middenin het centrum!
Die avond zijn we nog naar de Night Bazaar geweest, de bekendste avondmarkt. Je hebt hier allerlei kraampjes met kleding, maar ook met eten. Ook de Westerse keuken dus we hadden keuze zat.

Dag 8, Chiang Mai:
Vandaag gingen we twee tempels bezoeken. Helaas was het aan het regenen, maar we hadden gewoon twee poncho’s en lieten ons door niks tegenhouden. Wat Chedi Luang was op loopafstand (volgens onze papieren kaart), maar konden we eerst niet vinden. Ik begon bijna te denkend dat ze de tempel hadden verplaatst. Uiteindelijk gevonden, 40 bath entree betaald en het was wel echt een hele mooie tempel! Naast beelden van het boeddhisme was er ook een klein altaar voor de koning. Zoals vele van jullie weten is de koning een paar maanden terug overleden. Het hele land is aan het rouwen en overal zie je posters, afbeeldingen of iets anders gelinkt aan de koning. Er is van alles om hem te eren waaronder dus dit altaar in de tempel.
De volgende tempel lag middenin de jungle en heet Wat Umong. Er waren hier drie tunnels die allemaal met elkaar verbonden waren en ieder een Boeddha hadden. Verder was er nog een rivier waar we heen liepen. Het pad erheen was helemaal vol met duiven (zie foto’s). Al met al twee mooie tempels gezien.

In de avond hadden we met een Nederlands stel afgesproken via de Tips Thailand Facebookgroep. We gingen naar de Ladyboy Cabaret Show (Ladyboys zijn dus mannen die eigenlijk vrouwen willen zijn en vaak nog niet helemaal omgebouwd zijn. Dit betekent dat ze bijvoorbeeld nog het mannelijk geslachtsdeel kunnen hebben, of nog geen borsten hebben, maar er verder wel uitzien als vrouw.) Wat een show! Je betaalde 290 bath entree en dit was dan inclusief drankje. Het drankje werd gebracht en de ladyboy deed haar shirtje iets naar beneden zodat ze meer inkijk had en zei: tip? Het was dus de bedoeling dat we een briefje van 20 bath in haar truitje stopten voor de service. Geloof me dit was nog maar het begin!
Toen begon de show echt en we keken allemaal onze ogen uit! Het was vooral dansen, en playbacken. Sommige vrouwen/ladyboys/geenideehoewezemoetenoemen zagen er echt mooi uit! Sommige leken echt helemaal vrouw, maar dan zat hun jurkje niet goed en zag je dat ze nog geen vrouwenborsten hadden (geen idee hoe ik dit moet uitleggen haha, zie filmpje)

Wij waren vooral fan van een ladyboy die net Rihanna was. Ze deed ook een liedje van haar en had er echt een hele show bij! Het leek een beetje op strippen en we wisten ook niet waar we nou naar keken.
Op een gegeven moment werden er ook vier jongens uit het publiek gehaald. Ze gingen mee naar de kleedkamer en kwamen terug in glitterjurkjes en met pruiken op! Ze waren natuurlijk allemaal dronken haha. Ze hebben nog gedanst en zich met een vrouwenstem voorgesteld. Het publiek werd helemaal wild haha.

Het was een avond om nooit te vergeten. We zijn daarna nog met het stel iets wezen drinken bij een Blues Café. Echt een hele fijne sfeer hing daar en we konden nog napraten over de show.

Dag 9, Chiang Mai:
Vandaag gingen we naar de Chiang Mai Elephant Sanctuary! We werden opgehaald in de shared taxi en zaten met een stel uit Engeland, een meisje uit Argentinië, twee Duitsers en een Amerikaanse jongen. De jongste was 19 en de oudste 32. We hadden al allerlei gesprekken tijdens de rit en merkten al: dit is een leuke groep. Helaas werd Nathas wagenziek van de hobbelige rit en moest ze overgeven… Geen goed begin van de dag.
Toen dachten we dat er waren, bleek dat we nog een flink stuk naar beneden moesten lopen. Helaas had het dus geregend en was alles zeiknat, glad en moerassig. Nathasja ging volop onderuit en zat er toen echt even doorheen. Gelukkig zagen we in de verte de olifantjes en wisten we allebei dat het nog een klein stukje was. Samen gingen we naar beneden toen konden we naar de olifantjes!
OMG ZE ZIJN ZO LEUK EN IK WIL ER ÉÉN. Oké ik weet dat dat niet kan, maar toch. We begonnen met het voeren van de olifantjes. Dit deden we door een komkommer te pakken, onze hand hoog te houden te zeggen: Boon. Ze deden dan hun slurf omhoog en hun mond open. Je moest het er een beetje inleggen en voelde dus af en toe ook nog die tong, bah slijmerig. Er was echt één zo’n leuk olifantje. Deze was pas vier jaar en heel hongerig haha.

Daarna gingen we ze wassen. We namen allemaal een emmer mee en gingen de rivier in. Nathasja was iets minder bang voor de olifantjes en ging er gelijk tussen staan. Ze werd uiteindelijk zeiknat gemaakt door een begeleider! Daarna ging ik ook in het water maar nam ik toch een beetje afstand. Het zijn echt grote indrukwekkende beesten en die slurf met water ging ook alle kanten op.
Toen was het een trekking door de jungle en gingen we naar een mooie waterval. Daarna gingen we “raften”. Bij de omschrijving stond raften, maar dit betekende met zijn vieren zitten op een zelfgemaakt bamboevlot waarbij er nog één Thaise man was die met een lange stok in zijn hand stond en hiermee ging “sturen”. Wij zaten met het stel uit Engeland, James (24) en Becky (19). Becky zat achter de Thaise man, toen kwam Nathasja, daarna ik en op het einde zat James (best een grote kerel). Door al het gewicht van ons (en vooral James), zaten we half in het water in tegenstelling tot het andere vlot. Het was dus een beetje koud maar we gingen ervoor!
Het was eerst echt heel relaxed drijven/varen. Die kerel ging ons af en toe uit balans brengen om ons te testen. Maar al snel hadden we onze balans goed gevonden.
Tot ik op een gegeven moment een boom wel heel dichtbij zag komen, we gingen botsen! Wij allemaal in paniek en die slome kerel was dus te laat met sturen. Uiteindelijk werd alleen onze achterkant geraakt (James en ik), maar konden we de klap met onze handen opvangen. We kantelden bijna in het water maar konden net op tijd de balans te vinden. Nou onze hart zat in onze keel, tot zover dus relaxed varen.
Daarna zat die kerel weer grapjes te maken en vond hij zichzelf erg grappig. Hij: look a snake! Wij: yeah sure. ZATEN ER ECHT WATERSLANGEN! Je snapt dat we toen niet meer zo chill op dat vlot half in het water zaten.
Daarna kwamen we bij een beetje wild stukje rivier. We hielden als team onze balans en waren niet eens tegen een rots opgeknald #proud. Toen weer varen (we wilden er eigenlijk allemaal af), en ineens zien we die kerel in paniek raken. We gingen weer op de rotsen af. Wij allemaal weer in paniek en weer werd alleen de achterkant geraakt en was die kerel nu iets meer gefocust. We mochten er daarna eindelijk af en waren zo blij! We hadden het gelukkig wel overleefd, maar het hoorde volgens mij een leuk en relaxed ritje te zijn…
Daarna lunchen, een drankje doen met de groep en hebben we nog een groepsfoto gemaakt. We hebben uiteindelijk weer een heel leuk dagje met echt een leuke groep gehad.

Dag 10, Chiang Mai:
Vandaag gingen we ziplinen bij Eagle Track. We hoorde vlak voordat we gingen dat het andere bedrijf waar je kan ziplinen, gesloten was door een ongeluk. Nou super fijn om te horen, not. Het was vandaag vrijdag de 13e, maar daar kwamen we pas achter bij het invullen van de datum. Wij besloten dus om uitgerekend vandaag meters boven de lucht te hangen aan een kabel. Kan niet zeggen dat dit één van de slimste beslissingen uit mijn leven is.
We hadden al betaald dus konden niet echt meer terug (50 euro is echt teveel om weg te gooien). We zaten bij allemaal Aziatische meisjes en wisten al: we are on our own. Ze spraken allemaal onderling met elkaar en wij als enige Westerse vrouwen vielen wel op. We moesten eerst onze gegevens opschrijven, en ze hadden moeite met Nathasja haar naam. Uiteindelijke noemde ze haar: Nathasia.
Toen kregen we onze uitrusting, we werden in een hesje gehesen, kregen een flesje water, een haarnetje en helm en een soort van wandelstok. Die stok konden we echt niet plaatsen.
We liepen naar ons eerste platform en kregen daar de uitleg van drie Thaise mannen. Bleek dat we de stok nodig hadden om te remmen! Die moesten dan aan de kabel hangen waardoor je afremde.
De eerste begeleider ging even snel in zijn eentje naar de overkant. In principe was er altijd een iemand bij het eerste platform en eentje bij het volgende platform. Zij maakten jou los en vast en zorgde dat je altijd ergens aan vastzat. Dit voelde wel heel veilig en ze deden alles ook goed.
Ze wisten al snel onze namen aangezien we ook opvielen. Ze moesten vooral Nathasia hebben omdat die het eerst een beetje eng vond. Één kerel was helemaal loco. Hij: Nathasia we go on Honeymoon! Gingen ze met zijn tweeën naar de overkant! Blijkbaar zijn er altijd veel mensen die in Thailand op huwelijksreis gaan. Dus dat woord kennen ze wel. Als we dan bij de overkant waren en hij ving op ons dan zei hij vaak hoe onze landing en het remmen was: good or perfect. Zijn bijnaam voor ons was: honey. Dit ging dan zo: you landing perfect, okay you go honey.
Het was echt zooooo vet! Er waren in totaal 16 platforms en tussendoor had je ook touwbruggen en andere hindernissen. Één van de engste dingen was toch wel de vrije val. Zij zorgden dan dat je niet te plekken viel. Maar hoi trust-issues. Uiteindelijk hebben we het overleefd en zijn we echt wel trots op onszelf.

We gingen lunchen en kregen nog mooie certificaten mee, op die van Nathasja stond: Nathasia Henriquer, op die van mij: Lisa Kenriquez. Zo close, but yet so far. Wel echt typisch voor Azië en we konden er om lachen.

Dag 11, Chiang Mai:
Vandaag gingen we naar de Thaise versie van de Grand Canyon. Het was een zonnige dag en we wilden wel even bijkleuren. Deze Grand Canyon stond namelijk bekend om het meer waar je kon zwemmen en was omringd door hoge rotsen. Je had op het water van die bamboebedjes waar je dan op kon liggen. Dat lag echt relaxed!
We kwamen heel toevallig nog een jongen tegen die net zoals ons ook op het Hooghe Landt College heeft gezeten! Hij zat een jaar boven mij! Aardige jongen die misschien ook nog naar hetzelfde eiland zou gaan. Dus we hadden hem op FB en hij zou het nog laten weten als hij onze kant op ging.

Voor als je alles gelezen hebt: ik heb respect voor je. Het is echt een mega verslag, maar je weet hoeveel ik al in het dagelijks leven praat en ik schrijf dus net zoveel als ik praat haha. Je bent nu op de helft en in het volgende blog vertel ik over de rest van onze reis…

• 30 Januari 2017 - 19:54

Mama :

Lieve meiden, super gaaf wat jullie gedaan hebben. Toen ik jullie plannen hoorde moest ik wel even slikken, in Thailand backpacken als dat maar goed gaat. Fijn dat jullie het goed gehad hebben en zoveel gedaan en gezien hebben xxx

• 30 Januari 2017 - 21:11

Jeffrey:

Super vet!!! Benieuwd naar de 2e helft.